tvskolan_del_3

Posted by & filed under TV-Skolan.

Att sända live-TV är både enkelt och kul om man har rätt utrustning och känner sig trygg i hur utrustningen fungerar.

If you wish to read the English version, click on the link below:
English Version

I den tredje delen av TV-skolan går vi på ett övergripande sätt igenom vilken hårdvara man behöver för att genomföra en livesändning. Denna del är främst inriktad på nybörjare inom TV-produktion som är i färd med att göra sina första produktioner. Till TV-skolan har vi även kopplat vår Facebook-grupp “STREAMING IS EASY” är du inte medlem ännu, gå med här det är helt gratis precis som vår TV-skola.

Utrustning man behöver

En setup för en livesändning kan se olika ut beroende på budget- och ambitionsnivå, nedan listar vi tre olika exempel, i olika nivåer.

Grundläggande nivå

Kamera med inbyggd mikrofon
Stativ
Personalåtgång: Kräver vanligtvis bara en person som filmar

Lite mer avancerad produktion

Kamera
Stativ
Extern Mikrofon/Headset
Personalåtgång: Kräver en person som filmar, samt en eller flera kommentatorer som kommenterar sändningen

Avancerad produktion

Flera kameror på stativ
Rörlig handkamera
Grabberkort
Mixerbord alt. Grabber- eller Capture-kort som plockar in flera kameror
Flera Externa Mikrofoner/Headset
Ljudmixerbord
Belysning för intervjuer etc.
Personalåtgång: Kräver en eller flera som filmar, finns undantag om man använder sig av robotkameror. En eller flera kommentatorer, en eller flera som lägger grafik i sändningen och bildmixar. Ibland har man även en person som bara ansvarar för ljudet.

Hur ska man välja?

Val av kamera
Val av kamera styrs oftast av två saker, budget och ändamål. Börja med att definiera vad det är du ska filma, kan kameran vara fast placerad, antingen helt fast eller på stativ, eller ska den vara rörlig dvs. det måste gå att bära med sig den. Vilka utgångar har kameran? HDMI och SDI är olika exempel på utgångar. HDMI har de flesta kameror medan SDI är vanligast på lite mer avancerade kameror.

Digitalt eller analoga utgångar
När du väljer kamera, välj en med Digital utgång och försök att hålla hela produktionskedjan av hårdvara digital om det är möjligt. Genom att hålla en digital produktionskedja skapar du bästa tänkbara förutsättningar för bra bildkvalité kring era produktioner.

Stativ
Ska du jobba mycket med kameran som är fäst på ett stativ kan vi rekommendera att lägga några extra kronor på att välja ett lite dyrare stativ. Testa gärna innan köpet så att du får en känsla för hur det känns att jobba med stativet. Viktigt att det är stabilt och går att justera på ett bra sätt.

Mikrofoner/Headset
Det finns en uppsjö av mikrofoner och headset i helt olika prisklasser, det finns trådlösa och det finns trådbundna. Vilken mick eller headset man ska välja styrs oftast efter användningsområdena. Generellt kan man dock säga att trådbundna headset och mickar är billigare än trådlösa. Trådlösa mick och headset kan ibland bli störda av andra radiovågor. Mot bakgrund av detta rekommenderar vi endast att köra trådlöst om situationen så kräver, dvs. micken behöver vara trådlös för att man ska kunna röra sig över större ytor.

Belysning
Att jobba med belysning i sina sändningar är viktigt för att få en bra bild, extra viktigt vid studioprogram. När det gäller belysning så finns det proffsutrustning som oftast är väldigt dyrt men har fördelar som batterier kopplad till lamporna, smidiga stativ, oftast led-belysning vilket gör att lamporna inte blir varma. Men vill man spara pengar så finns det pengar att spara här. Alternativ till proffsbelysning är att använda sig av bygglampor eller motsvarande som oftast är betydligt billigare.

Ljudmixerbord
Har man en sändning med mer än en ljudkälla, kan exempelvis vara miljöljud och två kommentatorer så behöver man oftast ett ljudmixerbord för att kunna hantera detta på ett bra sätt. I ljudmixerbordet kommer alla ljudkällor in. Dessa går det som regel även att reglera volymen på. Via ljudmixerbordet mixar man sedan ljudet så att “rätt” ljud går ut i sändningen.

Bildmixer
Jobbar man med flera kamerakällor behöver man någon form av mixerbord oftast med fysiska kontakter även om det finns mixerbord som kan ta in bildkällor på annat sätt också. När det gäller just bildmixrar kan Blackmagic ATEM Television Studio vara värt att kika på. En kompetent mixer i ett ok. prisläge som går att bygga ut efterhand om budgeten tillåter.

Grabber- / Capture Kort
Ett enklare alternativ till bildmixer är att använda sig av ett ett grabber- Capture Kort i de fall bildmixningen sker via någon av de mjukvaror vi tog upp i den andra delen av TV-skolan. Det finns olika typer av kort, vilket kort man ska välja styrs oftast av hur många ingångar man behöver och hur många portar kortet behöver ha. Ett Grabber- / Capture kort behövs oftast även om man bara använder sig av en kamera då det är långt ifrån alla datorer som har SDI in i själva datorn.

3G- / 4G Router
I den första delen av TV-skolan belyste vi den viktiga Internetuppkopplingen som är en förutsättning för alla livesändningar via Internet. Vår rekommendation är att använda en fast ethernet-anslutning där det är möjligt, men vi rekommenderar att man har en backup i form av en 3G/4G router som backup om “olyckan” skulle vara framme.

HDMI- / SDI Kabel
Mellan kameran och och enheten som tar emot bilden behöver man en kabel. Vanligen en HDMI-kabel alt. SDI-kabel. Vilken typ av kabel som används beror på vilka utgångar kameran har, generellt kan man säga att kameror med SDI utgång är dyrare än kameror med HDMI-utgång. SDI-kablar har dock flera fördelar,  SDI-kablar är mindre känsliga, kan vara betydligt längre och har bajonettfattning i varje ända som gör att kabeln sitter stadigt i kamera och enheten som tar emot bilden.

Skarvsladdar
Ju mer utrustning man har i form av kameror, mixerbord etc. ju fler eluttag behöver man. Ibland kan det vara långt till eluttagen varför vi rekommenderar att man alltid har med sig några skarvsladdar när man är ute och producerar på platser man inte varit på förut.

Livesändningsbox eller dator
I den andra delen av TV-skolan tog vi upp olika typer av hårdvaror och mjukvaror man kan använda sig av för att genomföra en livesändning via Internet, läs mer här.

Tre vanligaste orsakerna till problem vid livesändningar

1. Internetuppkopplingen, vanligaste felet, inte helt lätt att skydda sig mot en instabil uppkoppling, men att ha en i reserv kan många gånger lösa problemet.

2. Problem med kablar mellan kamera och utrustningen som tar emot signalen, ha gärna en extra kabel i reserv, dålig kvalité på bilden kan i många fall härledas till dåliga kablar, HDMI-kablar är extra känsliga, för långa HDMI-kablar kan också påverka kvalitén på bilden.

3. Stream namn eller Stream ID, vanligaste orsaken till att inte få ut signalen till en streamingplattform som exempelvis Solidtango är att man lägger in fel StreamID i mjukvaran eller hårdvaran som transkoderar signalen och skickar den vidare. Kopiera och klistra in i det fall det är möjligt. Bokstäver och siffror som ofta blandas ihop är bokstaven (l) och en etta (1), samt bokstaven O samt siffran 0.

Annat som kan vara bra att tänka på

Förberedelser och repetition
För att man ska lyckas bra med en livesändning krävs det tre saker man bör ha koll på.

1. Man har koll på hur utrustningen man använder fungerar.

2. Man har i god tid förberett och kopplat in all utrustning och testat att allt fungerar som det ska.

3. Man har repeterat alla stegen vid ett flertal tillfällen.

Kortfattat, förberedelser och repetition är det vinnande konceptet för att göra bra livesändningar.

Zooma inte för mycket
Sänder man bara med en kamera är det viktigt att tänka på en sak. Zooma inte för mycket, med en kamera är det en konst att kunna zooma utan att tittarna ska behöva bli “sjösjuka”. Ett tips för att få till mjukare zoomningar är att använda ett externt reglage som kopplas till själva kameran, via reglaget sköter man sedan zoomningen.
Har man flera kameror behöver man inte tänka på detta då det mesta av zoomningen görs när kameran inte är i bild.

Inventera
Innan man börjar köpa på sig en massa hårdvara i form av kameror, stativ etc. rekommenderar vi att inventerar vad man redan har, eller kanske har i sin omgivning, det behövs oftast inga proffskameror för att sända live-TV ibland kan det gå alldeles utmärkt med rena konsumentkameror, stativ etc.

Budgetera
Den största begränsningen i val av utrustning är oftast budgeten för inköpen, det finns nästan alltid dyrare och bättre utrustning att köpa när det gäller hårdvara. Vår rekommendation är att börja med att sätta en total budget för investeringen så att man har råd att köpa alla prylar man behöver.

En eller flera kameror
De flesta sändningar går att göra med en kamera, står valet mellan att köpa två billigare kameror av sämre kvalité mot en dyrare kamera av bättre kvalité är rekommendationen att börja med en bättre kamera än två halvbra. Hela produktionssetupen blir både dyrare och mer komplicerad med flera kameror.

Keep it simple
Att sända live är varken dyrt eller komplicerat, men försök att hålla det enkelt, speciellt i början. Ta alla stegen stegvis, börja med att sända live med en kamera helt utan kommentatorer om det handlar om en sportsändning. Ta sedan nästa steg med att börja använda kommentatorer, nästa steg efter det är oftast att lägga på grafik och slutligen repriser. När man känner trygghet i dessa steg kan nästa steg vara att börja sända med ytterligare en eller flera kameror.

Så slutordet för denna tredje del av TV-skolan får bli, ta det stegvis och “keep it simple” lycka till!

Butiker/Prisjämförelse-siter
Slutligen följer här några länkar till butiker och prisjämförelse-siter som tillhandahåller/jämför hårdvara för att sända live-TV

Scandinavian Photo
Har ett stort utbud av kameror, stativ, belysning etc.
http://www.scandinavianphoto.se

Mediateknik
Ett bra alternativ till Scandinavian Photo med stort utbud av kameror, stativ, belysning etc.
http://www.mediateknik.se

Cyberphoto
Främst specialiserade på kameror

http://www.cyberphoto.se

Ekab
Har ett stort utbud av bl.a. Grabber- /Capture Kort

http://ekab.se

Pricerunner
Sveriges äldsta prisjämförelse-site
http://www.pricerunner.se

Prisjakt
Prisjämförelse-utmanaren med många bra sökfunktioner

http://www.prisjakt.nu

Övriga delar i TV-skolan

Detta är del tre av TV-skolan, övriga delar hittar du här.

STREAMING IS EASY

Gå med i vår Facebook-grupp STREAMING IS EASY så kan du vara på säkra sidan att du inte missar nästa del av vår TV-skola. I nästa avsnitt kommer vi ta upp hur man gör för att locka många tittare till sina livesändningar.

English Version

Welcome to part 3 of our TV- School, where we will bring up some examples of hardware you can use.
Live streaming is simple and fun- if you have the right equipment and know how to use it.

This is the third part of our TV-School and in this we are going to talk about what kind of hardware you need for your live stream. It is written for beginners who are about to set up their first live stream.

Required Equipment

The set up for a live stream can look different depending on budget and level of ambition. The levels below brings up what you need in terms of equipment and staffing for different budgets and ambitions.

Basic Level

A camera with an embedded microphone
Stand/tripod
Staff: Usually only one person(the cameraman)

Medium Advanced Level

A Camera

A Stand/tripod

External Microphone/Headset

Staff: One Cameraman and one or more commentators

Advanced Level

Several cameras on stands
Mobile handcamera
Grabber card
Mixing consoles or Grabber-/Capture card
Several external microphones/headsets
Sound mixing console
Lighting for interviews, etc
Staff: One or several cameramen, one ore more commentators, one or more persons that adds graphics and mixing. Sometimes you also have a person that is responsible for the sound.

How to Choose

Camera
The camera choice is usually determined by budget and purpose. Start with defining what you are going to record, if the camera can be mobile or not, what outputs do you need the camera to have(HDMI/SDI), etc. HDMI is the most common one, while you will find SDI with the more advanced cameras.

Digital or Analog Outputs
Choose a camera with digital outputs and try to keep the production chain entirely digital. This because it gives your productions the best foundation for better image quality.

Stand/Tripod
If you are planning to have your camera attached to a stand, we recommend you to buy a more expensive alternative and that you try the stand before purchasing it. It is important that it is stabile and easily adjustable.

Mikrophones/Headsets
There are a lot of different microphones and headsets in different price levels, both wireless and wired. What options you choose to go with is often determined by the purpose of use.  Generally speaking, wireless microphones and headsets are more expensive than wired ones, and they may be disrupted by radio signals. Therefore we recommend you to only use wireless ones when it is required.

Lighting
Lighting is essential for a good image, especially for studio programs. Pro-lighting equipment is usually expensive but has a lot of advantages, such as batteries attached to the lamps, convenient tripods, LED-lights, etc. But you can save money by using construction lights or similar.

Sound Mixer

If you have more than one sound source in your stream, you need a sound mixer in which all sound sources go in and you can mix the sources to get the “right” sound in your live stream.

Video Mixer
If you wok with several camera sources you need a video mixer. One example is the Blackmagic ATEM Television Studio. A basic mixer with a good price, and you can add features afterwords.

Grabber / Capture Card
A more simple option to a video mixer is a grabber/capture card when you mix the videos in one of the softwares mentioned in part 2. There are different kinds of cards, but you find the right one for you depending on how many in- and outputs you need the card to have. A grabber/capture card is usually often also required when you only use a camera as far from many computers have a SDI-input.

3G- / 4G Router
In part 1 we discussed the vital Internet connection that has a lot of impact on any live stream on the Internet. We always recommend an ethernet connection when possible, as well as having a 3G/4G router as a back up in case anything happens.

HDMI- / SDI Cable
You need a cable between the camera and the signal receiving unit. Usually you mean a HDMI or a SDI cable, depending on what outputs the camera has. SDI cables are less sensitive, longer, and a bayonet mount on each end resulting in steady connections both ways.  However, cameras with SDI outputs are generally more expensive.

Extension cords 
The more equipment you use the more electrical outputs you need. Therefore we always recommend you to bring a couple of extension cords to the production site, especially if you haven´t been at that site before.

Live streaming hardware or computer
In part 2 we discussed different hardwares and softwares you can use when streaming live on the Internet. Read more about it here.

The Three Most Common Reasons to Problems

1. The Internet connection, always bring a back up router.

2. Cable problems. Always bring spare ones so you can switch if one doesn´t work properly. HDMI cables are particularly sensitive and if they are too long it can also result in a bad image quality.

3. Stream name or Stream ID, one common reason to why the signal fails to get to the streaming platform is that you have typed in the wrong Stream ID in the software(which transcodes and distributes the signals). Copy and paste when possible to avoid this.

Other Useful Tips

Preparation and Repetition
In order to have  a successful live stream you need to have the following under control:

1. Know your equipment and how it works.

2. Thorough preparations, connecting everything together and testing the set up in time.

3. Repeated all the steps in your production several times.

In short, preparation and repetition are key factors for a successful live stream production!

Don´t Overuse the Zoom
If you only use one camera, don´t zoom too much. It often makes the viewers feel motion sick when doing it wrong. One tips for a smooth zoom is to use an external zoom control that you connect to the camera and with which you can control the zoom through. If you have several cameras this is not necessary as most of the zooming happens when the camera is “off air”.

What Equipment do you already have?
Before you start buying equipment check what you and people around you already have. In this way you can save money.

Set up a Budget
The main limitation when it comes to purchasing equipment is the budget. Start with setting the total budget for the investment in order to be able to buy everything that is required for your production set up.

One or More Cameras
Moste live stream productions can be made with one camera. Therefore if your choice is between two cheaper cameras of  inferior quality and one camera that is more expensive but has superior quality, Our recommendation is to start with the superior camera. Tis because it is easier and cheaper to produce with one camera and that the quality will be better.

Keep it simple
Live streaming is neither expensive nor complicated, but do try to keep it simple in the beginning. Advance in stages, start with one camera without any commentators and in the next step add commentators, and the third stage add graphics, etc.

To sum it up for our TV-School part 3 is: Keep it simple and have fun!

Other Parts of Our TV-School

This was part 3, you’ll find the other parts here.

 

Leave a Reply

  • (will not be published)